Monday, May 1, 2017

"Figures and Faces" review by Dark Entries Magazine

Album rating: 8
(out of 10)

Original review page here:

Enkele jaren geleden gaf de Poolse electroband Traumatize er de brui aan. Persoonlijk vond ik dat doodjammer, want hun album 'Servant Of God' op Mutant-E Records was één van de donkerste, meest morbide electro-releases die ik ooit gehoord had. Groepslid Jacek Wolański nam echter nog geen afscheid van de underground muziek. Met zijn soloproject Cold Therapy bleef hij de krochten van de menselijke psyche verkennen, zij het in een iets ander muzikaal opzet. 'Figures And Faces' is reeds zijn derde solo-album en werd uitgebracht op het Hongaarse label Advoxya Records.

Vergeleken met Traumatize is Cold Therapy een meer "gothic" getint project, in die zin dat de electro-ritmes plaatsgemaakt hebben voor rustigere percussie en andere sfeervolle elementen die de muziek een nogal mysterieus, Edgar Allan Poe-achtig karakter geven. Het lijkt mij geen toeval dat Wolański's geprefereerde geluidseffect het gekras van een kraai is (iets dat hij trouwens ook gebruikt in zijn remixes voor andere artiesten). Andere elementen die terugkomen zijn galmende klokken en een spookachtige vrouwenzang op de achtergrond.

Het ganse album heeft een macabere ondertoon. Dit komt vooral treffend tot uiting in 'Scarecrow', dat niet alleen dreigend klinkt maar ook een werkelijk griezelige tekst heeft. In een notendop: een man verkoopt zijn ziel in ruil voor fysieke schoonheid. Maar zoals dat zo vaak het geval is met duivelspacten, hangt er een prijskaartje aan vast. Terwijl hij aan de buitenkant mooier wordt, begint hij van binnenuit te rotten. De vogels, aangetrokken door de wormen onder zijn huid, beginnen hem te achtervolgen en zijn vlees genadeloos open te rijten met hun scherpe snavels. 'Scarecrow' is een echt horrornummer dat menig luisteraar koude rillingen zal bezorgen. Het is met stip mijn favoriet, gevolgd door 'Angesicht Der Angst', 'Night Dwellers' en 'Figures And Faces'. Ook 'Portrait Of Grotesque' verdient zeker en vast een vermelding, dankzij de meeslepende vocals en lyrics.

'Figures And Faces' is een echt luisteralbum. Waar de eerste paar tracks nog tamelijk rustig zijn, wordt de stijl geleidelijk aan meer elektronisch vanaf 'Shapeless'. De instrumental 'Angesicht Der Angst' is zo hevig dat het een Traumatize-nummer had kunnen zijn. In 'A Story Untold' treft men zelfs een hellektro-element aan in de vorm van gastvocals van Fredrik Croona (Cynical Existence). Deze collaboratie vind ik echter minder geslaagd. Bij Traumatize had dit kunnen werken, maar Cold Therapy is niet "electro" genoeg om het te combineren met zwaar bewerkte vocals.

Tenslotte nog een woordje over de 3 remixes. De 'Acervus Mix' van 'Figures And Faces' vond ik aanvankelijk maar niets wegens te eenvoudig/eentonig, maar na meerdere luisterbeurten moest ik mijn mening herzien. Ondanks het feit dat de remix opgebouwd is rond dezelfde synth- en drumlijn en er in het begin een rare glitch (?) te horen is, heeft deze herwerking wel iets, zeker in combinatie met de vocals die sterker naar de voorgrond werden geschoven. De remix die Homicidal Feelings van 'Portrait Of Grotesque' heeft gemaakt, vind ik daarentegen echt niet goed. Homicidal Feelings heeft duidelijk geprobeerd het nummer dansbaar te maken door er typische electro-elementen aan toe te voegen, maar het resultaat klinkt chaotisch en geforceerd. Gelukkig werd het beste als laatste bewaard. Impurfekt heeft een prachtige remix van 'Scarecrow' gemaakt. Waar het origineel vooral creepy is, klinkt deze herwerking eerder melancholisch, onder meer door de subtiele toevoeging van piano. Wolański had geen betere afsluiter voor zijn album kunnen bedenken.

In tegenstelling tot Traumatize was ik niet direct gewonnen voor Cold Therapy, maar na enkele luisterbeurten ging ik helemaal op in de donkere wereld van 'Figures And Faces'. Speciaal album, maar zeker de moeite om te checken.

- Review by Marjolein Laenen